dinsdag 23 april 2019

Verwacht :Dwaalhaas Paas-Expo2020 > nog grootser dan dit :



PREMIUM
Open huis bij kunstenaar Dwaalhaas in Eindhoven. © FotoMeulenhof



Dwaalhaas leeft niet van maar wel dankzij zijn kunst: ‘Dingen hoeven niet veel te kosten’

EINDHOVEN -  Exposities zijn aan Eindhovense kunstenaar Dwaalhaas
(echte naam: Hans de Waal) niet besteed.
Wie benieuwd is naar zijn werk, kan twee dagen per jaar tijdens Pasen gewoon bij hem thuis terecht in Woensel-West.



Het is niet lastig te raden welk huis in de Edisonstraat van hem is.
Het begint al in de voortuin met een schoolpleinbasket en bonte koe,
allebei geschilderd in de voor hem zo kenmerkende stijl van felle kleuren en veelal zwarte strepen.
Hans de Waal beperkt zich niet tot het doek. In zijn uitpuilende huis
ook beschilderde gitaren, fietsen en drankflessen.
Zijn schuur fungeert als kringloop.
"Als ik iets niet verkoop, maak ik er iets nieuws van."

Crisisopvang

Zijn huis is woning, werkplaats en atelier ineen.
Toen hij nog in de Jan van der Bildtstraat zat,
een straat waar de prostitutie welig tierde, stond het in de buurt ook wel bekend als crisisopvang.
"Zelfs de politie kwam ooit aan de deur. '
Er is nergens plek, kan jij niet voor haar zorgen?'
Hij ontfermde zich over hen,
al betekende dit dat hij de problemen letterlijk in huis haalde.
Veel vrouwen worstelden met zichzelf en verslaving. Hij herinnert zich een inmiddels afgekickt meisje dat net een shot had klaargemaakt. "Ze was aan het schilderen. Ik wil het graag afmaken, vertelde ze, alleen dan droogt mijn heroïne uit. Wat moet ik doen?" 

Tekenen een uitlaatklep

Een duidelijker voorbeeld van hoe kunst mensen kan redden, heeft hij niet. Ook hij is het levende bewijs. Als kind al, toen vanwege zijn rode haardos gepest werd, was tekenen een uitlaatklep. Toen hij dakloos en aan de drank raakte, was het grotendeels dankzij een expositie bij het CKE dat hij opkrabbelde. "Door het schilderen ben ik uit de shit gekomen. Een vriendin die de directeur kende, regelde dat ik daar mocht exposeren ondanks dat ik nooit een les heb gevolgd." Die had hij ook niet nodig, volgens die man. "We kunnen hem niks meer leren, hij heeft al een eigen stijl."
 Nu zie je hem niet meer op expo's of beurzen. "Vaak vragen ze 200 tot 300 euro voor een plekje en dan moet ik zelf ook hogere prijzen vragen." Als bezoekers daar nu naar vragen, volgt steeds hetzelfde antwoord: wat wil jij ervoor geven? Laatst ruilde hij met wijkbewoonster en zangeres Sharon Kovacs kunst tegen concertkaartjes. "Het is het mooiste als het zo kan."

Net op tijd wakker door zijn blaffende hond

Eindhoven heeft het best goed voor met stadskunstenaar. Dat stond vijftien jaar geleden boven een artikel nadat zijn huis met daarin al zijn kunst afbrandde. De Waal, die in slaap sukkelde met een pan Frankfurters op het vuur, werd zelf net op tijd wakker door zijn blaffende hond. "Ik was slecht verzekerd maar kon in de naastgelegen woning en kreeg een volledige huisraad via de kringloop. Later mocht ik van Trudo mijn oude woning gratis als atelier gebruiken." 
Ook nu klopt die titel nog altijd. Vrijwel alle verf en materialen zijn gedoneerd of gevonden. "Dingen hoeven niet veel te kosten." Dus verkoopt Dwaalhaas volgens hetzelfde principe. En als er even geen geld is voor benzine of whisky - eens per week is het drankdag- knijpen ze bij zijn vaste slijter en tankstation een oogje dicht. Dat komt wel, klinkt het dan. "Ik betaal graag met karma."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Stichting Dwaalhaas Inzamel-Bak - Locatie : Edisonstraat 39 ( In de Voortuin )


Recycling, Art, Design & Kringloop - "Gezocht"
Verf ( restanten ) blikken, spuitbussen, potten, tubes ( liefst geen latex ) verder alle soorten & kleuren heel erg welkom, ook andere hobby materialen en schilderijen / kunst / design om overheen te schilderen - Rommelmarkt Spulletjes - Geen grote meubels,of koelkasten enz, want daar heb ik helaas geen ruimte voor. Spulletjes die ik krijg worden voorzien van een oranje sticker en worden verkocht tegen elk aannemelijk bod tbv Eindhovense ongesubsidieerde Kunst & Cultuur. edison39.nl

*** Stichting Dwaalhaas supports "Wij Creatief Eindhoven" Leefmuseum.nl & Livingmuseum Ehv***

Dwaalhaas Chatbox